Wat is de naaf?

Naast de steekmaat is nog een andere maat belangrijk. Het gaat dan om de maat van de naaf. Ook dit kan per voertuig verschillen. Wat is eigenlijk de naaf? Het gaat dan om het grote gat in het midden van de velg. Dit is bestemd voor de bevestiging van het wiel. Er zijn heel veel mechanische toepassingen waar de naaf een rol in speelt en voor auto’s geldt dit dus voor de bevestiging van de wielen. De naaf moet evenals de steekmaat worden berekend wanneer je voor een eigen type velg kiest. Dat gaat vrij gemakkelijk.

De maat van de naaf

De naaf wordt eigenlijk op dezelfde manier opgemeten als de steek. Het is net als de steek de diameter van de cirkel. Alleen dan niet van de cirkel tussen de bouten, maar de cirkel van het gat zelf. Ook voor de naaf geldt dat de maat in millimeters wordt weergegeven. De afstand van de binnenkant van het gat van kant naar kant is de maat. Mocht het gat te groot zijn, dan zijn er vaak ook hulpstukken die voor opvulling kunnen zorgen beschikbaar. Deze hulpstukken worden centreringen genoemd. Dit maakt het iets gemakkelijker om een velg te kiezen.

De naafdiameter is het gat in het midden van de velg. Deze maat wordt het zelfde gemeten als de steek dus in millimeters. Op het voorbeeld zie je dat het naaf gat aan de binnenkant wordt gemeten. Als de naaf gat te groot is zijn er ook centreerringen verkrijgbaar zodat het velg wel op uw auto past.

Voorbeelden

De naafdiameter in het midden van een velg

Voorbeeld van de naaf gat.

De naafdiameter van een autovelg

Hier een doorsnede van een auto velg met de naafdiameter.